چگونه بتن ساخته می شود

بتن ریزی در هوای سرد

چنانچه بتن ریزی در هوای سرد انجام شود به خاطر انجماد آب داخل مواد بتن ممکن است بتن ترک بخورد و یا ریزش کند . بتن ریزی در هوای سرد باعث میشود بتن دیر تر خشک شود و در چند روز اول مقاومت خیلی کمی دارد و امکان خراب شدن بتن زیاد است. برای اینکه این خسارات بتن ریزی کاهش یابد در ادامه ی مقاله دستور العمل هایی را ارائه میدهیم .

تعریف هوای سرد برای بتن ریزی: اگر در ایران شرایط هوا اینگونه بود میتوان گفت هوا برای بتن ریزی سرد است و باید اقدامات لازم انجام شود.

  1. متوسط دمای کل شبانه روز کمتر از +5 درجه باشد.
  2. بالاترین دما در کل شبانه روز بیشتر +10 درجه نباشد.

که البته در قدیم تعریف هوای سرد برای بتن ریزی فرق داشت یعنی دمای کمتر از +2 درجه باشد و یا زمین برای بتن ریزی یخ زده باشد. به هر حال بهتر است در دما های پایین و شرایط آب و هوایی خیلی سرد بتن ریزی انجام نشود تا خسارت وارد نشود.

بتن ریزی در هوای سرد

اجزای تشکیل دهنده مخلوط کن بتن

  1. سیمان: مقدار و نوع سیمان در مقاومت بتن اثر دارد . بهتر است در شرایط هوای سرد از سیمانی استفاده شود که مقاومت بالایی دارد و همچنین میتوان مقدار سیمان در مخلوط کن بتن را افزایش داد.
  2. سنگدانه ها:در شرایط هوای سرد اگر هوا بیشتر از 0 درجه بود با حرارت دادن به آب مخلوط میتوان به دمای مناسب رسید البته سنگدانه ها نباید یخ زده باشند. اگر هوا خیلی سرد بود و سنگدانه ها یخ زده بودند بهتر است با حرارت دادن به سنگدانه ها مشکل را حل کرد.
  3. آب مخلوط:بهترین و راحت ترین کار برای افزایش دمای مخلوط بتن ، حرارت دادن به آب مخلوط است ولی اگر بیش از حد آب گرم باشد ممکن است سیمان کلوخه شود . بهترین دما برای آب درجه سانتی گراد میباشد . ولی باید اول آب را با بقیه مواد مخلوط کرد و در نهایت سیمان را اضافه کنید.

راه های جلوگیری از یخ زدگی بتن در هوای سرد

  1. یکی از راههای افزایش مقاومت بتن در هوای سرد ، افزودن ماده ی حباب ساز است . افزودن این ماده باعث افزایش کارایی بتن شده و در نتیجه میتوان مقدار آب مخلوط را کاهش داد و همچنین نوع این حباب ها با حباب هایی که به صورت ناخواسته در بتن ایجاد میشود فرق دارد.
  2. راه دوم برای افزایش مقاومت بتن افزودن ماده ی زودگیرنده است . نام این ماده به اشتباه در بازار به ضد یخ بتن یا سیمان معروف است، اما چنین اصطلاحی اشتباه است. زیرا این ماده از یخ زدن جلوگیری نمیکند بلکه باعث میشود بتن در زمان کمتری ، مقاومت بیشتری کسب نماید.
  3. بهتر است میزان آب به سیمان بیشتر از 0.5 نباشد .در حالی که این کار اجبار نیست ولی در هوای سرد کمک زیادی به مقاومت بتن میکند.
  4. دمای بتن در هنگام ریختن نباید بیشتر از 10 درجه سانتیگراد باشد.
  5. بهتر است از یخ زدگی سنگدانه ها جلوگیری شود برای این کار در طول شب سنگدانه ها را با پلاستیک بپوشانید تا با جلوگیری از ایجاد رطوبت مانع یخ زدگی سنگدانه ها شود.
  6. برای اینکه از آب کمتری در مخلوط کن بتن استفاده شود میتوان از مایع های روان کننده استفاده کرد و یا حتی میزان سیمان را افزایش داد.

نکته: اگر سنگدانه ها دچار یخ زدگی شده بودند بهتر است لایه ی رویی آنها را کنار زده و از سنگدانه های زیری برای ریختن  در دستگاه مخلوط کن بتن استفاده شود. این کار دو حسن دارد اول اینکه مصالح یخ زده داخل دستگاه مخلوط کن بتن نمیشود و دوم اینکه جلوی دریچه تخلیهمصالح به باکت انتقال سنگدانه به دستگاه مخلوط کن بتن مسدود نمیشود.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.