تفاوت دستگاه بلوک زن دستی با اتوماتیک

تفاوت دستگاه بلوک زن دستی با اتوماتیک

تفاوت دستگاه بلوک زن دستی با اتوماتیک

بلوک‌های سیمانی یا همان بلوک‌هایی که از جنس سیمان هستند، جز رایج‌ترین مصالح در کارگاه‌های عمرانی می‌باشند. کارگاه‌های عمرانی در جنوب و شمال کشور بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرند. بلوک‌های سیمانی را در ساخت سقف‌ها و دیوارها استفاده می‌کنند. آنها توسط دستگاه‌های بلوک زن تولید می‌شوند و در ابعاد و اندازه‌های مختلفی می‌باشند. اگر قصد تولید بلوک در تیراژ بالا و با دقت مناسب را دارید، حتما نیاز به دستگاه‌های تولید بلوک احساس خواهد شد. این دستگاه دارای انواع متفاوتی می‌باشند. دو نوع از آنها به بلوک زن دستی و اتوماتیک معروف هستند که در ادامه قصد داریم در مورد تفاوت آنها توضیحاتی ارائه دهیم.                   

پیشینه پیدایش بلوک زن

در زمان‌های خیلی دور که دستگاهی برای ساخت و تهیه بلوک‌ها وجود نداشت مصالح را با دست ترکیب کرده و به داخل قالب‌ها می‌ریختند. سپس آنها را به وسیله نیرو و شدت دست فشرده می‌کردند و از قالب ها جدا می‌نمودند که در آن زمان چون موازنه یا میکسری وجود نداشت مواد اولیه بلوک‌ها کیفیت خوبی نداشتند. ساخت بلوک توسط دست دارای معایب فراوانی بود از جمله ترک خوردن بلوک، شکسته شدن آنها و…

 با پیشرفت علم و فناوری همچنین ماشین آلات صنعتی یک تحول عظیم و بزرگی به وجود آمد. یکی از این تحولات چشمگیر اختراع بلوک زن‌های ثابت بود. در آن زمان فقط یک بلوک زن ساده به کار می‌رفت، اما به مرور زمان مدل‌ها و انواع مختلفی ساخته شدند.

تفاوت دستگاه بلوک زن دستی با اتوماتیک

اجزای تشکیل دهنده دستگاه‌های بلوک زنی

بلوک زنی نوعی فرایند ساخت بلوک به وسیله دستگاه مخصوص می‌باشد .این دستگاه از سه بخش اساسی بدنه، سمباده و قالب تشکیل شده است که دارای اجزای زیر می‎باشد.

  • قالب و سمباده
  • موتور ویبره
  • پمپ و موتور
  • شاسی دستگاه
  • گیربکس حرکت و موتور

مقایسه دستگاه بلوک زنی دستی با اتوماتیک

در این مطلب به بررسی تفاوت یا مقایسه دستگاه بلوک زن دستی و اتوماتیک می‌پردازیم. قبل از اینکه بخواهیم تفاوت هر کدام را بفهمیم، بهتر است با ویژگی و خصوصیات آنها آشنا شویم.

همچنین جهت کسب اطلاعات بیشتر مقاله سرویس و نگهداری بلوک زن را نیز مطالعه نمایید.

خصوصیات دستگاه بلوک زن دستی

همانطور که از نام این نوع بلوک زن برمی‌آید دستگاهی است، که نیازهای اولیه شما را برای تهیه بلوک‌ها مرتفع  خواهد کرد و در واقع توسط دست به تولید بلوک می‌پردازد. این دستگاه اولین و ابتدایی‌ترین وسیله در ساخت بلوک می‌باشد. یکی از مهم‌ترین ویژگی و خصوصیت این نوع دستگاه کم هزینه بودن نسبت به دستگاه بلوک زن ثابت اتوماتیک است. البته کیفیت بلوک‌هایی که توسط این دستگاه تولید می‌شوند، در مقایسه با دستگاه‌های اتوماتیک قابل مقایسه نمی‌باشند و در واقع از کیفیت خیلی بهتری برخوردار هستند. از دیگر ویژگی‌های این دستگاه توانایی تولید همزمان ۴ بلوک سیمانی می‌باشد. هر بلوک زن دستی توانایی تولید ۷۰۰ عدد بلوک را در مدت زمان ۸ ساعت دارد. بلوک زن‌های دستی به برق سه فاز یا سیستم‌های بچینگ و نوارهای نقاله نیازی نخواهند داشت. اما این نکته را هم باید مد نظر قرار دهید که هزینه دستمزد کارگران در استفاده از این دستگاه بالا می‌باشد، اما تیراژ تولید همچنان پایین است.

                  

خصوصیات دستگاه بلوک زن ثابت اتوماتیک

همانطور که از نام این دستگاه بر می‌آید، یک دستگاه پیشرفته بوده که به صورت کاملا خودکار به فعالیت می‌پردازد. اصولاً اکثر بلوک زن‌های اتوماتیک به صورت ثابت بوده که دارای ظرفیت بالای تولید هستند و هزینه تعمیر و استهلاک آنها بسیار پایین می‌باشد. مهم‌ترین ویژگی دستگاه‌های اتوماتیک مقرون به صرفه بودن آنها است. یعنی با یک بار هزینه در خرید دستگاه از هزینه‌های دیگر نظیر نیروی کار، صرف زمان اضافه و غیره جلوگیری می‌شود. این دستگاه‌ها با قالب‌های ۶، ۸ و ۱۱ تایی در بازار عرضه می‌گردند، که همین امر سرعت عمل تولید را بالاتر می‌برد. دستگاه‌های اتوماتیک بیشتر مورد توجه به استفاده صنعتگران قرار می‌گیرد، زیرا آنها قصد تولید بلوک‌ها را به شکل فراوان و انبوه دارند. بلوک زن‌های اتوماتیک از محفظه‌های چتری برخوردار می‌باشند. این چتری‌ها از مصالح و بلوک‌ها محافظت کرده و اجازه ریزش نمی‌دهند.

بلوک زن ثابت چیست

به آن دسته از بلوک زن‌هایی که در تیراژ بالا به تولید بلوک می‌پردازند و ثابت بوده و قابل حمل و نقل نیستند، بلوک زن ثابت می‌گویند. اگر شما قصد راه اندازی یک کارگاه بلوک زنی را دارید و سرمایه مطلوبی هم دارا می‌باشید، ما به شما این دستگاه را پیشنهاد می‌دهیم. زیرا با تیراژ بالا در تولید بلوک بسیار مقرون به صرفه می‌باشد. از نظر هزینه تعمیر و استهلاک هم بسیار کم هزینه است.

تفاوت قیمت دستگاه بلوک زن اتوماتیک و دستی

قیمت انواع دستگاه‌های بلوک زنی با هم متفاوت می‌باشد. در واقع این یک واقعیت است که هرچه امکانات و اتوماسیون دستگاهی بالاتر باشد، این دستگاه از قیمت بالایی برخوردار خواهد بود. به همین دلیل قیمت دستگاه‌های بلوک زن اتوماتیک نسبت به دیگر دستگاه بلوک زن دستی و بلوک زن ثابت گرانتر است. قیمت انواع بلوک زن‌های اتوماتیک هم با هم متفاوت می‌باشد زیرا با توجه به برند سازنده، حجم بلوک تولیدی، ابعاد بلوک تولیدی قیمت‌ها متغیر خواهد بود.

                      

جمع بندی نهایی

در این مقاله به بررسی و مقایسه دستگاه‌های بلوک زن دستی و اتوماتیک پرداختیم و متوجه شدیم که هر کدام از آنها از نظر شکل و ساختار عملکرد چگونه هستند. جدا از تفاوت آنها، باید حتماً در حفظ و نگهداری دستگاه کوشا باشید. زیرا در صورت عدم سرویس و روغن کاری به موقع علاوه بر اینکه در کیفیت بلوک‌های تولیدی تاثیر گذار خواهد بود، دستگاه را هم از پای در خواهد آورد.