معرفی بلوک سیمانی و مزایای استفاده از آن

معرفی بلوک سیمانی و مزایای استفاده از آن

صنعت ساختمان سازی و مصالح یکی از حساس ترین کارهاست. در ساختمان سازی حتماً باید از مصالح با کیفیت استفاده شود که استحکام بالایی داشته باشند پس باید در مورد مصالحی که در ساختمان استفاده می کنیم شناخت داشته باشیم.

 یکی از این مصالح بلوک ها هستند که نقش مهمی در ساخت ساختمان دارند و باید با انواع آن ها و بلوک زن ها و دستگاه بلوک زن آشنایی داشته باشیم.

 به همین دلیل قصد داریم در این مقاله شما را با بلوک های سیمانی و انواع آن ها و مزایایی که دارند و همچنین نکاتی مثل اینکه دستگاه بلوک زن با چه ترکیبی کار می کند یا تفاوت بتن و ملات خشک در چیست آشنا کنیم. تا اطلاعات لازم در مورد مصالح یک ساختمان محکم را کسب کنید ‌پس در ادامه این مطلب با من همراه باشید.

بلوک سیمانی چیست و از چه ترکیبی درست میشود

بلوک های سیمانی جزو مصالح اصلی ساخت و ساز هستند. این بلوک ‌ها کاربرد های مختلفی دارند و در شکل و اندازه های متفاوت تولید می‌شوند.

بلوک های سیمانی از لحاظ ظاهر به شکل های مختلفی تقسیم می شوند که شامل : بلوک های توخالی باربر، بلوک های توپر، بلوک های توخالی غیر باربر و آجر بتنی هستند که مهندس های ساختمان نسبت به نوع ساختمان و نقشه‌ ای که ساختمان دارد و همچنین شرایط آب و هوایی آن منطقه بلوک مناسب را برای ساختمان انتخاب می کنند.

 به طور کلی بلوک های سیمانی را از ترکیب سیمان پرتلند و ماسه و آب تولید میکنند به شکلی که مقدار معینی از این مواد را با هم ترکیب می کنند و ممکن است مواد افزودنی دیگری هم به این ترکیب اضافه کنند.

 بلوک های سیمانی را باید پس از تولید در برابر گرما و تابش ، باد و بارش و سرما و دیگر عوامل آب و هوای بسیار محافظت کرد تا دوام خود را از دست ندهند.

 یک بلوک سیمانی سالم و باکیفیت باید ساختاری مستطیل شکل داشته باشد و دارای سطح صاف و یکدست باشد. بلوک های سیمانی را از نظر جرم آن ها به سه دسته :سنگین ، نیمه سبک و سبک تقسیم می‌کنند که در ادامه انواع آن ها را ذکر می کنیم.

بلوک سیمانی سنگین

بلوک های سنگین سیمانی به علت اینکه با شن و ماسه پر می شوند دارای وزن سنگینی هستند. این بلوک‌ ها شکل بزرگتری نسبت به بلوک های دیگر دارند و اکثراً در ساخت دیوارهای محوطه و سازه های بنایی از آن ها استفاده میشود.

 بلوک های سنگین جزو بلوک های باربر هستند و این بلوک های سنگین قدیمی ترین نوع از بلوک ها هستند. این بلوک‌ ها از استقامت زیادی برخوردارند و می توان آن ها را برای دیوارهای پارکینگ ها و زیرزمین ها که تاب مقاومت زیادی نیاز دارند به کار برد.

بلوک سیمانی نیمه سبک

این باوک ها به نوعی جزو دسته بندی بلوک های سبک هستند. اما بعضا بلوک سیمانی نیمه سبک را در دسته بندی جدا تقسیم می کنند و آن هم به علت چگالی متفاوت این بلوک است که بین ۱۷۰۰ تا ۲۰۰۰ کیلوگرم بر متر مکعب است.

بلوک سیمانی سبک

امروزه با پیشرفت صنایع  دانشمندان ابتکار های جدیدی برای پایین آوردن وزن ساختمان انجام داده اند که یکی از آن ها بلوک های سیمانی سبک هستند که در ساختمان ها و پروژه های مختلف استفاده می شوند.

 بلوک های سیمانی سبک جدیدی از بلوک هستند که نسبت به مصالح سنتی کیفیت بسیار بالاتری دارند و جزو پرمصرف ‌ترین بلوک ها شناخته می‌شوند.

این بلوک ها بسیار ایمن و مستحکم هستند و می توان آن ها را در هر شرایط آب و هوایی استفاده کرد و همچنین بلوک های سبک می توانند تا حد زیادی خسارات ناشی از زلزله و بلایای طبیعی را کاهش دهند.

روش تولید و کاربرد بلوک سیمانی سبک

بلوک سیمانی سبک از ترکیب آب ، سیمان ، پوکه های معدنی و صنعتی و برخی افزودنی های دیگر تولید میشود و بعد از ترکیب این مواد با هم آن ها را ریخته گری می کنند. سپس در قالب های مخصوص می‌ ریزند تا بلوک ها آماده شوند.

 بعد از تولید بلوک سیمانی سبک را می توان در ساخت و دیوار چینی ساختمان ، ساخت دیوار های محیطی و جدا سازی تیغه های داخلی ساختمان استفاده کرد.

انواع دستگاه جدول زن کدام اند؟

 بلوک های سبک می توانند هزینه ساخت ساختمان  را کاهش و عمر مفید آن را تا حد زیادی افزایش دهند. یک نکته مثبت در استفاده از این بلوک ها نصب راحت و سریع آن ها نسبت به بلوک‌های سیمانی دیگر است که سرعت ساخت ساختمان را افزایش می‌دهند و به علت شیار هایی که دارد سیم کشی برقی ساختمان هم با این بلوک ‌ها به راحتی انجام میشود.

مزایای بلوک های سیمانی

این بلوک ها وزن بسیار سبکی دارند و مقاومت زیادی در برابر فشار دارا هستند. بلوک های سیمانی استاندارد هستند و به علت سطح زبری که دارند ماسه ، گچ و خاک را به خود جذب می کنند و به همین دلیل با ضخامت کم هم قابل اجرا هستند. مزیت دیگر بلوک های سیمانی دور ریز و ضایعات کم آن هاست که سوراخ کاری و برش زنی بلوک را بسیار آسان می کند.

انواع عمل آوری بلوک های سیمانی

عمل آوری با آب : این روش عمل آوری تقریباً یک هفته طول می کشد و این روش به طوری است که آب پاشی به بلوک بسیار منظم صورت می گیرد و در این نوع عمل آوری بلوک در برابر باد و باران و نور در امان است.

عمل آوری با گرما : این روش به شکلی است که بلوک ها را در برابر باد بزن های برقی قرار می دهند و در برابر هوای آزاد از بلوک ها محافظت می کنند. اما به طوری که بلوک ها رطوبت خود را از دست ندهد.

عمل آوری با بخار آب : این روش نیازمند محیطی با تجهیزات خاص است و همچنین سریع ترین روش عمل آوردن بلوک است که یک روز بیشتر زمان نمی برد. در این روش در محیطی مناسب دمای بخار آب را تنظیم می کنند و به طور استاندارد کاهش و افزایش میدهند تا از کم شدن رطوبت این بلوک ها جلوگیری شود.

همانطور که در این مقاله خواندید بلوک های سیمانی مختلف و انواع آن ها و همچنین ویژگی ها و مزایایی که داشتند را به شما معرفی کردیم تا با روش استفاده جالب آن ها آشنا شوید.

در این زمینه من گروه صنعتی آژینه سپاهان را به شما معرفی می کنم که با سابقه طولانی در زمینه تولید انواع دستگاه بلوک زن و بلوک های سیمانی و محصولاتی از این قبیل توانسته بهترین امکانات را برای مشتریان خود فراهم کند.

از شما ممنونم که تا پایان این مطلب جالب و جذاب با من همراه بودید.