همه چیز درباره بتن و انواع آن

همه چیز درباره بتن و انواع آن

همه چیز درباره بتن و انواع آن

زمانی که اسم بتن به میان میاید سد ها ، کفپوش ها و پیاده­رو ها پیش چشممان می آیند. بتن بیشترین استفاده را بعد از آب در جهان دارد. یکی از مهمترین مواد در زمین که باعث شد تمدن­هایمان را بسازیم بتن است که بعد از مدت زمان بسیاری چگونگی ساخت آن را از دست دادیم.

در ادامه همه چیز درباره بتن و انواع آن و اینکه بتن چگونه کشف شد و چه چیزی باعث محکم شدن بتن میشود را مورد بررسی قرار می دهیم.

بتن چیست؟

بتن ماده ای است که از ترکیب سنگ یا شن با آب و سیمان به­دست می­آید و میتوان این مواد در قالب هایی با اشکال مختلفی که نیاز است ریخت و ساخت. بتن ها در دستگاه های مخلوط کن بتن ساخته میشوند.

تاریخچه بتن

رومیان باستان استفاده از بتن را از آتشفشان ها به دست آوردند. هزاران سال پیش در زمان امپراطوری روم، در یکی از شهرهای بندری روم که مرکز تجارت و نظامی بود و تاجران با کشتی هایی از محصولات بسیار عالی ازجمله آهن و شن و ماسه هایی که از آتشفشان در همان مناطق به سفر می­رفتند. این شن و ماسه ها به گونه ای بود که اگر با آب ترکیب میشد میتوانست بسیاری از مواد را به هم بچسباند. مثلا تکه های سنگ را با این ترکیب به هم میچسباندند. و رومیان یکی از تولیدکنندگان بزرگ بتن در جهان بودند. طبق اکسید سیلیس و آهک و آب  از مواد تشکیل دهنده بتن بودند. بتن سازی در میان رومیان بعد از پایان امپراطوری روم هم ادامه پیدا کرد.

استحکام سیمان و بتن

امروزه با اضافه کردن اکسید های آلومینیوم و آهن باعث استحکام بتن شود و باعث تحولی در عرصه بتن و سیمان سازی شد.

همه چیز درباره بتن و انواع آن

همه چیز درباره بتن و انواع آن

ویژگی های بتن

  1. بتن مقاومت زیادی در برابر فشار های بالا دارد و بدون این که خرد شود میتواند وزن زیادی را تحمل کند. پس میتوان از آن در جاده سازی و ساختمان سازی استفاده کرد.
  2. بتن اما در برابر کشش و انعطاف پذیری مقاومت ندارد و نمیتوان آن را خم کرد چون ترک میخورد .

انواع بتن

  1. بتن مسلح : قبلا گفتیم که بتن خاصیت انعطاف پذیری ندارد، برای همین برای اینکه بتن انعطاف پذیری داشته باشد قبل از کار باید از میله های فولادی و الیاف شیشه و پلاستیک اضافه کرد و به این نوع بتن که خاصیت انعطاف پذیری دارد بتن مسلح می­گویند و لازم به ذکر است که رومیان باستان از موی اسب برای اینکه بتن انعطاف پذیر شود استفاده میکردند.
  2. بتن مخلوط: اکثر بتن ها یک لایه برای محافظت در برابر آب دارند و مانع از ­بین رفتن آن میشود ولی ذرات بزرگتر این بتن باعث میشود که هنگام بارش باران رطوبت در سطح زمین نفوذ پیدا کند. اگر سطح بتن محافظ در برابر آب و باران باشد باعث ایجاد سیل میشود.
  3. بتن میکروبی: همانطور که از اسمش مشخص است باکتری های خاصی باعث رسوب بلور های اطرافشان میشوند که قند و پروتئینی ترشح میشود که باعث چسبندگی میشود. این نوع میکروب ها و باکتری ها بخاطر چسبندگی که ایجاد میکنند باعث مقاومت بیشتر بتن میشوند و گاهی به ترمیم هم کمک میکنند.
  4. بتن های نانو: در این نوبتن ذرات در اندازه نانو هستند و چون ذرات نانو بسیار کوچک اند، در این نوع بتن نسبت سطح به حجمشان بالاست و همین مسئله باعث میشود که بتن های نانو بیشتر از بتن های دیگر حتی بتن های معمولی آب و رطوبت جذب کنند. از این نوع بتن بیشتر برای وسایل تزئینی استفاده میشود.
  5. بتن مسلح شیشه ای : بتونی تشکیل شده از الیاف شیشه ای که در برابر مواد قلیایی است. به همین علت از آن برای روکش های خارجی استفاده میشود.
  6. بتن هوشمند : بتنی است که تغییرات که قبل از خراب شدن و آسیب دیدن میشود را شناسایی و بررسی میکند.
  7. بتن پیش ساخته : در این نوع، بتن در مرحله اول آماده میشود و سپس در قالب هایی که میتوان دوباره استفاده کرد ریخته میشوند و در آخر دوباره پخته میشوند.

چرا بتن در ساخت و ساز های امروزه نقش مهمی دارد؟

بتن ماده ای بسیار مقاوم و ارزان است و میتوان به شکل های مختلف که نیاز است با استفاده از قالب ها در بیاوریم. امروزه با استفاده از دستگاه ها و ماشین آلات ساخت بتن، بتن های مختلف با توجه به نیاز ساختمان ساخته می شود.

 آیا روی بتن میشود سرمایه گذاری کرد؟

بتن مقاومت بالایی دارد و بتن با گذر زمان در تمام شرایط آب و هوایی مقاومتش زیاد میشود.

بتن از نظر ایمنی هم ایمنی بالایی دارد، چون در برابر آتش هم ضد احتراق است  و قابل سوختن نیست .