بچینگ پلانت

همه چیز درباره بچینگ پلانت

در ابتدا تعریف مختصری از کلمه بچینگ پلانت داشته باشیم و سپس به بیان نکاتی درباره بچینگ پلانت بپردازیم .  دستگاه بچینگ پلانت ، دستگاهی است که با مخلوط کردن مواد مورد نظر مانند سیمان و آب و… بتن را آماده مصرف میکند. این دستگاه به روش های مختلف این عملیات میکس را انجام میدهد که به طور کلی میتوان به دو دسته تقسیم کرد.

بچینگ پلانت

همه چیز درباره بچینگ پلانت

  1. روش مخلوط خشک: در این روش مواد خشک بتن مانند سیمان و سنگدانه ها به نسبت مورد نیاز در ایستگاه بتن مخلوط میشوند سپس هنگام انتقال بتن به مخلوط کن ، آب به مخلوط اضافه میشود. و بتن آماده مصرف میشود. این نوع مخلوط کن ها یا همان میکسر انواع متفاوتی دارد که در ادامه مقاله به معرفی آنها می پردازیم.
  2. روش مخلوط تر: در این روش همه مواد خشک و آب همزمان وارد دستگاه میشود و با هم مخلوط میشوند. در روش تر، بتن آماده شده یکنواخت تر است و همچنین در ایران طرفداران بیشتری دارد.

انواع میکسر بچینگ : میکسرهای متفاوتی برای مخلوط کردن مواد بتن وجود دارد که هر کدام به روش خاص خود مواد را مخلوط میکنند .که هر کدام نیز مزایا و معایبی دارند در ادامه توضیح مختصری از انواع میکسر خواهیم داشت. میکسرها با توجه به تعداد شفت ها و نوع قرار گیری آنها تقسیم بندی میشوند.

 

بچینگ پلانت

همه چیز درباره بچینگ پلانت

  1. میکسر توین شفت: در این میکسر دو شفت موازی و افقی قرار دارند که روی این شفت ها تعدادی بازو قرار دارد که سر آنها از ناخن تشکیل شده است.اگر حالت قرار گیری این بازوها به درستی باشد میتواند بهترین نوع بتن را اماده کند.و کیفیت میکس بالایی نیز دارد و به خاطر تولید بتن با مقاومت بالا استفاده میشود. ظرفیت تولید این میکسر بین 1تا 6 مترمکعب بتن است.
  2. میکسر سینگل شفت: این نوع میکسر ، نوع کوچک توین شفت است یعنی یک شفت به صورت افقی قرار دارد ولی با این تفاوت که حالت بازویی را ندارد و یک ورقه به حالت مارپیچ دور شفت قرار دارد که ناخن ها روی آن قرار دارند. این میکسر در کارخانه های دام و طیور و قطعات پیش ساخته کاربرد دارد.ظرفیت تولید این میکسر حدود 0.5 تا 5.2 مترمکعب است.
  3. میکسر متحرک: این نوع میکسر ها کلا دو نوع هستند تریلر میکسر و کامیون میکسر. این میکسرها هنگام انتقال بتن به محل مورد نظر مواد را باهم مخلوط میکنند و بتن تازه به مصرف کننده میدهند. زمانی که استوانه مخلوط کن موافق عقربه های ساعت بچرخد یعنی در حال آماده سازی بتن است و زمانی که برخلاف عقربه های ساعت بچرخد یعنی در حال تخلیه بتن می باشد.

میکسرهای بچینگ پلانت انواع دیگری نیز دارند ولی ما در این مطلب پر استفاده ترین میکسر ها را به شما معرفی کرده ایم.

اجزای تشکیل دهنده دستگاه بچینگ : در مقالات قبلی به صورت مفصل اجزای دستگاه بچینگ معرفی شد اما در ادامه اجزای این دستگاه را برای یاد آوری دوباره معرفی می نماییم.

  1. سیلو سیمان: این قسمت از دستگاه که سیمان در آن ذخیره میشود با توجه به اندازه ایستگاه بتن ، بین یک تا پنج سیلو وجود دارد.
  2. منبع آب: قسمتی است که آب در آن ذخیره میشود و بعد از اندازه گیریی با توجه به نیاز به صورت خودکار وارد میکسر میشود.
  3. مخزن شن و ماسه: در این قسمت شن و ماسه به صورت جداگانه ذخیره میشوند.
  4. باسکول: برای هر کدام از شن و ماسه و سیمان باسکول وجود دارد . که میزان مورد نیاز را اندازه گیری میکند و وارد مخلوط کن میکند.
  5. میکسر: در این قسمت مواد بتن مانند شن و ماسه و سیمان و آب مخلوط میشوند.

بچینگ پلانت

همه چیز درباره بچینگ پلانت

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.